מתכון להצלחה: דואגים לתלמידים הרעבים

דואגים לתלמידים הרעבים

מקדמים תוכנית ממשלתית להזנה בבתי הספר העל-יסודיים

הרחק מעין הציבור מתמודדים כ-60,000 תלמידים ותלמידות בחטיבות הביניים ובתיכונים עם רעב יומיומי, שאינו מאפשר להם להתרכז בלימודיהם. בחינוך היסודי מופעלות תוכניות הזנה בפריפריה החברתית והגיאוגרפית, שנותנות מענה לתלמידים עד כיתה ו׳, אך בחטיבות הביניים ובתיכונים אין כל פתרון מערכתי לתופעה הקשה.

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

אתם הכוח שלנו לשנות!

יחד נציל את התלמידים והתלמידות מנשירה מהלימודים

הפגיעה בעתיד הילדים

רעב מוביל תלמידים לבעיות התנהגות, היעדרויות, איחורים, ואף נשירה מבתי הספר. ההשלכות של חוסר ביטחון תזונתי הן ארוכות טווח: התפתחותם הפיסית והנפשית של ילדים ובני נוער הסובלים מרעב ניזוקה באופן בלתי הפיך, והפגיעה בלימודיהם מלווה אותם לאורך חייהם הבוגרים ומקשה עליהם להשתלב בחברה ובעולם העבודה.

במקרים רבים נשירה מבית הספר עשויה להוביל להידרדרות לשוליים החברתיים ולעבריינות, ויש לכך השלכות מרחיקות לכת על החברה והכלכלה. כך למשל, עלות הטיפול בתלמידים שנושרים או נעדרים מהמסגרת, גבוהה משמעותית מעלות חינוכם בבית הספר. בטווח הארוך, עשויות להיות לכך השלכות ברמת מערכות אכיפת החוק, השיקום, הרווחה והבריאות.

בתי הספר, רשתות החינוך והרשויות המקומיות מתקשים לספק מענה לבעיה לאומית זו. חטיבות ביניים ותיכונים מעטים מצליחים לגייס תרומות מארגונים וולונטריים להזנת התלמידים, אך בדרך כלל המענה אינו מלא ואינו קבוע.

הזדמנות שנייה ואחרונה

במחקר שטח שערכנו, גילינו כי הבעיה באה לידי ביטוי באופן הקשה ביותר בבתי הספר העל-יסודיים לנוער בסיכון, המכונים גם "בתי ספר להזדמנות שנייה״. ב-214 בתי ספר אלה, הפרוסים ברחבי הארץ, לומדים כיום כ-30,000 תלמידים ותלמידות שנשרו ממסגרות אחרות, אשר לא הצליחו לתת מענה הולם לצרכיהם.

תוכנית הזנה ממשלתית לבתי הספר הללו היא הדחופה ביותר, כיוון שרוב התלמידים במסגרות אלה אינם זוכים לתזונה מאוזנת או מספיקה בביתם ולא מביאים איתם אוכל לבית הספר. היעדר תזונה ראויה אינו מאפשר להם הזדמנות אמיתית ללמידה, וההערכה היא שאלה מהם שנושרים מבתי הספר כבר לא יחזרו לספסל הלימודים.

בשאר 1,600 בתי הספר העל-יסודיים צורכי ההזנה הדחופים משתנים באופן משמעותי בין מוסד למוסד. על פי ראיונות ונתונים שאספנו  מבתי ספר ורשתות חינוך, בחלקם מספר התלמידים הרעבים הוא מזערי, ברמה של אחוזים בודדים מכלל התלמידים, ואילו בבתי ספר אחרים מדובר במספר משמעותי, ואפילו ברוב התלמידים.

איך אנחנו מובילים את השינוי?

בשנת 2020 הקמנו את שותפות ״מתכון להצלחה – הפורום לקידום הזנה בחינוך״, שבה חברים רשתות חינוך, ארגונים חברתיים וארגוני הורים, לשם קידום תוכנית ממשלתית שתתקצב ארוחות בוקר וצוהריים לתלמידים הסובלים מחוסר ביטחון תזונתי.

לאחר מחקר מקיף שערכנו לבחינת היקפי הבעיה ומיפוי הצרכים, גיבשנו יחד הצעה מפורטת לפתרון מערכתי שיוביל לכך שבמערכת החינוך בישראל לא יהיו תלמידים רעבים. בשלב הראשון החלטנו, כאמור, להתמקד בבתי הספר לנוער בסיכון.

את ההצעה הגשנו למשרד החינוך, לוועדה לזכויות הילד ולוועדת החינוך בכנסת, ובמקביל התחלנו לעבוד על קידומה עם הדרג המקצועי-ממשלתי והדרג הפוליטי.

תלמידה בשיעור - פרויקט תלמידים רעבים 121 מנוע לשינוי חברתי

התוכנית של ״מתכון להצלחה״

בשלב הראשון מטרתנו היא לשכנע את הממשלה להשקיע את המשאבים הנדרשים לתוכנית הזנה ייעודית לבתי הספר לנוער בסיכון, מאחר שבהם הצורך והדחיפות הם אקוטיים ביותר.

על בסיס הראיונות שערכנו והנתונים שאספנו מבתי ספר ורשתות ברחבי הארץ, אנו מעריכים שכ-16,000 תלמידים יזדקקו לארוחות קלות ועוד כ-9,000 יזדקקו לארוחות חמות (להערכתנו, כ-5,000 תלמידים יזדקקו לשתיהן).

העלות הכוללת לארוחות אלה בבתי הספר של ״הזדמנות שניה״ תעמוד על 40 מיליון שקלים בשנה. השקעה זו תאפשר לתלמידים להשלים את לימודיהם ותמנע את נשירתם ממערכת החינוך, על כל המשתמע מכך להמשך חייהם.

בנוסף, אנו פועלים כדי לשכנע את משרד החינוך לבצע מחקר עומק על היקף הצרכים בשאר בתי הספר העל-יסודיים ועל הדרכים האפשריות לספק להם מענה. מחקר כזה יכול להביא לפיתוח מנגנון שיקצה מימון הזנה לתלמידים הסובלים מחוסר בטחון תזונתי בהתאם לפרמטרים כמו: כמות התלמידים, מדד הטיפוח הבית-ספרי ושעות הלימוד.

המחקר גם יכול לבדוק את מידת זמינותן של תשתיות קיימות לצורך יישום התוכנית, כמו קפיטריות בבית הספר, ואת ההיתכנות של פתרון מסוג זה, או פתרונות אפשריים אחרים, כגון הצלת מזון, בבתי ספר שבהם רק מיעוט מהתלמידים זקוק להזנה.

פתרון לבעיית חוסר הביטחון התזונתי בחינוך העל-יסודי ישרת מספר צרכים:

  1. יבטיח את בריאות התלמידים ואת התפתחותם התקינה, גופנית ונפשית.
  2. יבטיח לתלמידים הזדמנות אמיתית להצליח בלימודיהם.
  3. יאפשר לתלמידים הצלחה כבוגרים וימנע הידרדרות מתמשכת שלהם.
  4. יחסוך עלויות משמעותיות למדינה – כאמור, עלות הטיפול בתלמידים שנושרים או נעדרים מהמסגרת גבוהה משמעותית מעלות חינוכם בבית הספר. מבקר המדינה העריך כי העלות לנער/ה בסיכון השוהים במעון או פנימייה ממשלתיים עומדת על 444 אלף שקלים לשנה, בעוד תוכנית ההזנה לנוער בסיכון שאנו מציעים תעלה כ-2,000 שקלים לשנה לתלמיד.

הצעות מדיניות

דיוני ועדות הכנסת

תקשורת

  • בני נוער בסיכון יזכו לארוחה חמה בביה"ס? "יהיה אינטרס לבוא ללמוד" | ווינט, 21.12.21

שותפים לפרויקט

לוגו הנהגת ההורים הארצית

איך את ואתה יכולים להפוך שותפים לשינוי?

התמיכה שלך מאפשרת לנו לגייס שותפים, לחקור ולפתח הצעות חקיקה ומדיניות, להעלות את המודעות הציבורית לנושאים שבהם הן עוסקות, ולשכנע את שרי הממשלה, חברי הכנסת והדרג המקצועי הבכיר לפעול לשינויים בסוגיות חברתיות רחבות – שינויים שישפרו לטובה את חייהם של מאות אלפי ישראלים ויבטיחו את עתידנו כחברה בעלת חוסן פנימי ולכידות, שמעניקה לפרט שוויון הזדמנויות ומחויבת לערכים הבסיסיים של צדק חברתי.

הצטרפו אלינו, ויחד נהפוך את המדינה שלנו למקום שטוב יותר לחיות בו – לכולם!

בחרו בסכום לתרומה חודשית מתחדשת