דואגים לתלמידים הרעבים

דואגים לתלמידים הרעבים

מקדמים תוכנית ממשלתית להזנה לתלמידי העל-יסודי שזקוקים לכך

רחוק מעין הציבור מתמודדים כיום עשרות אלפי תלמידים ותלמידות בחטיבות הביניים ובתיכונים עם רעב יומיומי, שאינו מאפשר להם להתרכז בלימודיהם. בחינוך היסודי מופעלות תוכניות הזנה בפריפריה החברתית והגיאוגרפית שנותנת מענה לתלמידים עד כיתה ו׳, אך בחטיבות הביניים ובתיכונים אין כל פתרון מערכתי לתופעה קשה זו.

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

אתם הכוח שלנו לשנות!

יחד נצליח להציל את התלמידים והתלמידות מנשירה ממערכת החינוך:

הפגיעה בעתיד הילדים

הרעב מוביל את התלמידים הסובלים לבעיות התנהגות, היעדרויות, איחורים ואף נשירה מבתי הספר. ההשלכות הן ארוכות טווח: התפתחותם הפיסית והנפשית נפגעת באופן בלתי הפיך, והפגיעה בלימודיהם מלווה אותם לחייהם הבוגרים ומקשה עליהם להשתלב בחברה ובעולם העבודה.

בתי הספר, רשתות החינוך והרשויות המקומיות מתקשים לתת מענה לבעיה לאומית זו. חטיבות ביניים ותיכונים מעטים מצליחים לגייס תרומות פרטיות להזנת התלמידים, ובדרך כלל המענה אינו מלא, אינו קבוע ולא בר קיימא.

תלמידה בשיעור - פרויקט תלמידים רעבים 121 מנוע לשינוי חברתי
דואגים לתלמידים הרעבים - פרויקט 121 מנוע לשינוי חברתי
תלמידה בשיעור - פרויקט הזנה בעל יסודי 121

121 מוביל לשינוי

במחקר שטח ראשוני שערכנו למיפוי היקף הבעיה, גילינו כי הבעיה הקשה ביותר היא בבתי ספר על יסודיים לנוער בסיכון, המכונים גם בתי ספר ל״הזדמנות שנייה״. ב-214 בתי ספר אלו, הפרוסים ברחבי הארץ, לומדים כיום כ-32,000 תלמידים ותלמידות שנשרו מבתי ספר אחרים, אשר לא הצליחו לתת מענה הולם לצרכיהם. תכנית הזנה לבתי ספר אלו היא דחופה במיוחד, כיוון שרוב התלמידים במסגרות אלו אינם אוכלים בבית ולא מביאים אוכל משם, מסיבות שונות. ללא הזנה, לא מדובר בהזדמנות אמיתית ללמידה, וההערכה היא שתלמידים שנושרים ממסגרות אלו, כבר לא יחזרו לספסל הלימודים.

ביתר 1,600 בתי הספר העל יסודיים צרכי ההזנה הדחופים שונים בצורה משמעותית ממוסד למוסד. לפי ראיונות ונתונים שנאספו על ידינו מבתי ספר ורשתות חינוך, בחלק מבתי הספר מספר התלמידים הרעבים הוא מזערי, ברמת האחוזים הבודדים מכלל התלמידים, ואילו בבתי ספר אחרים מדובר בנתח משמעותי ואפילו ברוב התלמידים.

בימים אלו אנו מקימים שותפות של ארגונים, כלכלנים, פעילים ומומחים, אשר תוביל מהלך ציבורי ופוליטי כדי לדאוג לתלמידים הרעבים.

מטרותינו הן כי בתוך שנתיים:

  1. תתקבל ותוחל באופן המידי ביותר תוכנית הזנה ייעודית לבתי ספר לנוער בסיכון, שכן בהם הצורך והדחיפות הם אקוטיים ביותר. תוכנית כזו תציל את התלמידים והתלמידות האלו מנשירה ממערכת החינוך, על כל המשתמע מכך להמשך חייהם.
  2. נשכנע את משרד החינוך לבצע מחקר עומק על היקפי הצרכים הדחופים בשאר בתי הספר, ועל הדרכים האפשריות לתת להם מענה.

שותפים לפרויקט

דרכי העבודה של המנוע לשינוי חברתי

מחקר השטח שערכנו, נעשה בתהליך המשתף ומגייס בעלי עניין בנושא זה: ארגונים חברתיים, מנהלי בתי ספר, מומחים בתחום מהפרופסיה ומהאקדמיה, וגורמים ממשלתיים המעורבים בתחום זה.

אנו מאמינים כי תהליך ששואב מהידע של כלל הגורמים ומגייס אותם לנושא, מבטיח קבלת תמונת מצב רחבה ומדויקת, מאפשר את גיבוש ההצעות המתאימות ביותר, ומגייס את הכוחות בשטח הנדרשים לשינוי.

על כן, אנו ממשיכים כעת בחקר הנושא והחלופות לפתרון המצב עם כלל הגורמים, ומגייסים אותם לשלב הבא של עבודה עם הדרג המקצועי הממשלתי ועם הדרג הפוליטי כדי להניע את השינוי ולהבטיח פתרון מערכתי לבעיה כאובה זו.

חושבים על דרכים נוספות לקידום תכניות הזנה בבית הספר?

שתפו אותנו בתגובה: