מענק הסתגלות לבני 67 ומעלה

בעקבות המאבק שלנו: 50,000 מפוטרים בני 67 ומעלה קיבלו מענקי הסתגלות חודשיים

הלחץ הציבורי שהנענו בתחילת משבר הקורונה נשא פרי, והמפוטרים המבוגרים - שאינם זכאים לדמי אבטלה - קיבלו מענקים חודשיים עד ספטמבר 2021. אנו דורשים מהממשלה: סיוע פרואקטיבי לכל מי שמבקש לחזור לעבוד

כ-150 אלף נשים וגברים אחרי גיל הפרישה עבדו עד משבר הקורונה, וכשליש מהם פוטרו או הוצאו לחל"ת ללא מועד תפוגה מיד בתחילתו. על פי חוק הביטוח הלאומי, מפוטרים מעל גיל 67 אינם זכאים לדמי אבטלה אלא רק לקצבת אזרח ותיק, שגם בתוספת השלמת הכנסה אינה מאפשרת קיום בסיסי. המשמעות הייתה: סכנת הידרדרות מהירה של רבים מהמפוטרים – אלה שאין להם פנסיה או שהפנסיה שלהם נמוכה מאוד  – לחיי עוני.

הלחץ הציבורי שהנענו, שכלל בין השאר 8,500  מיילים שנשלחו לראש הממשלה, לשר האוצר ולשר העבודה והרווחה, מיד עם תחילת הסגר הראשון, הוביל לכך שהממשלה החליטה בהוראת שעה על מתן  מענק חודשי למבוטלים המבוגרים, בסכום של עד 4,000 שקלים. בהמשך, בעקבות עבודתנו יחד עם עשרות ארגונים חברתיים ומאות פעילות ופעילים, המענק הוארך שוב ושוב עד חודש יוני 2021.

כאשר פגה הוראת השעה, עשרות אלפי מפוטרים בני 67 ומעלה עדיין נותרו ללא עבודה. הפעלנו לחץ ציבורי ותקשורתי, והממשלה החליטה להמשיך את הסיוע במתווה חלקי ולכמה חודשים נוספים בלבד: למובטלים המבוגרים ניתן מענק חודשי מקוצץ (90%, 80%, 70%) עד ספטמבר 2021, אף שלמפוטרים בגילאי 45-67 הוארכו דמי האבטלה עד סוף אותה שנה.

אתם הכוח שלנו לשנות!

דורשים סיוע מתמשך למפוטרים מעל גיל 67

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

התוצאה

כ-50,000 מובטלים מבוגרים קיבלו מענקי הסתגלות בהיקף כולל של 1.5 מיליארד שקלים, ממרץ 2020 עד ספטמבר 2021.

למרות דרישת 33 הארגונים החברתיים השותפים ב"מטה לקידום תעסוקתי" שהקמנו, הממשלה סירבה להאריך את מתן מענקי ההסתגלות. מאז, חלק מהמפוטרים המבוגרים חזרו לעבוד אך כ-19,000 מהם עדיין מחפשים עבודה ואינם מוצאים, בעיקר משום שמעסיקים אינם ששים לקלוט עובדים בגיל השלישי ולא ניתן להם כל תמריץ להעסקתם.

מה אנחנו דורשים מהממשלה?

כבר בקיץ 2021 הגשנו למקבלי ההחלטות הצעה לתוכנית ממשלתית לעידוד תעסוקה בגיל השלישי. תוכנית זו תסייע למובטלים המבוגרים לחזור למעגל העבודה ותאפשר להם קיום בכבוד.

הצעתנו כוללת את המרכיבים הבאים:

  1. הרחבה משמעותית של שירותי הליווי והתמיכה, הניתנים כיום במסגרת תוכניות כמו "ותיקים בעבודה", וייצור של מנגנון לפנייה פרו-אקטיבית למובטלים המבוגרים כדי לוודא שהם מקבלים את התמיכה הנדרשת להם.
  2. מתן תמריצים כספיים למעסיקים פרטיים שיעסיקו עובדים מעל גיל 67.
  3. יצירת משרות ייעודיות בשירות הציבורי לבני 67 ומעלה, כולל הקצאת תקציבים ליצירת משרות בשלטון המקומי ובמגזר השלישי. משרות כאלה יכולות, למשל, לסייע במתן שירותי חינוך, בריאות ורווחה.
  4. עידוד ותמיכה ביזמות בגיל השלישי, באמצעות הכשרות וליווי עסקי מסובסד, הלוואות ומענקים ייעודיים, דרך הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, השלטון המקומי וגופים רלוונטיים אחרים.

נכון לחודש מרץ 2022, הממשלה עדיין לא נענתה לפניותינו החוזרות ונשנות והצעדים שננקטו במסגרת התוכנית של המשרד לשוויון חברתי נתנו מענה לשיעור קטן מכלל המובטלים המבוגרים. אנו ממשיכים להיאבק למען מתן פתרונות וסיוע למובטלי הקורונה המבוגרים, כמו גם לאנשים נוספים אחרי גיל הפרישה שרוצים או צריכים לעבוד לפרנסתם.

עדכוני פעילות

תוכן

פנינו אל ח"כ אביגדור ליברמן, שר האוצר, ח״כ מאיר כהן, שר הרווחה והשירותים החברתיים, ח״כ מירב כהן, השרה לשוויון חברתי, ח״כ אורנה ברביבאי, שרת הכלכלה והתעשייה, בבקשה כי יפעלו לסייע באופן הדחוף ביותר למובטלים בני 67 ומעלה בעקבות משבר הקורונה.

נכון לסוף אוגוסט, 19 אלף אנשים בגילאים אלה, שעבדו לפרנסתם לפני משבר הקורונה, טרם מצאו תעסוקה ועומדים בפני סיום קבלת "מענקי הסתגלות" בסוף ספטמבר. כיוון שלרובם המכריע אין הכנסה נוספת מלבד קצבת הזקנה, המשמעות היא דחיקתם לחיי עוני ומצוקה.

אנו קוראים לממשלה לגבש וליישם תוכנית ממשלתית דחופה לתמיכה בתעסוקה של בני 67 ומעלה.

לפנייה המלאה >>

ההתגייסות שלכם למאבק שהובלנו ביחד עם כל ארגוני המטה לקידום תעסוקתי נשאה פרי!
 
בחוק שעבר היום במליאת הכנסת הוחזרו המענקים למובטלים בני 67 ומעלה, אך רק לתקופה מוגבלת של שלושה חודשים, בסכומים מקוזזים של 90%, 80% ו-70% (יולי-ספטמבר).
 
האכזבה הגדולה היא שהכנסת ביטלה לחלוטין את דמי האבטלה לבני 45 ומטה באופן גורף.
 
בעקבות השינויים שהכניסו בחקיקה (שכוללים גם דמי לידה ליולדות ומענק למעסיקי בעלי מוגבלות), השרים הכריזו היום כי יש לנו "ממשלה חברתית” שמובילה "דאגה לחלשים וחסרי ישע”. האומנם? ציפינו ליותר.
 
לפחות עכשיו, ודחוף, אנו מצפים שהממשלה תעבוד עם המובטלים – הצעירים והמבוגרים – כדי להחזיר לעבודה את כולם, עד האחרון שמעוניין.
 
למרות שעשינו את כל המאמצים במאבק הזה, לא הצלחנו להשיג את כל היעדים שהצבנו. מה שכן קרה במהלכו, זה שהצלחנו לשנות את את השיח הציבורי על היקף ועומק האבטלה באמצעות פרסומים מגוונים בכל אמצעי התקשורת, שסוף סוף התעוררו והראו את הפנים האמיתיות של האבטלה.
 
חשובות במיוחד ומשנות שיח היו שתי כתבות שעשה ציון נאנוס בחדשות 12, בהן הוא הביא את סיפורם של לאה קלוגמן ושל יהונתן סבן.
 
מה הלאה?
 
נמשיך לדרוש מהממשלה לשנות את החוק למתווה הדיפרנציאלי שגיבשנו, ולכל הפחות להשקיע בדחיפות ביצירת מקומות עבודה ובהרבה יותר הכשרות מקצועיות ותוכניות תעסוקה, כמו גם במנגנון נכון יותר לדמי קיום בזמן הכשרות.
 
הגיעה השעה למדיניות אבטלה פעילה של הממשלה, ולא רק לדיבורים על דמי אבטלה כן או לא. ההתמקדות בדמי אבטלה בלבד פוטרת את הממשלה מאחריות, משרתת את המעסיקים החזקים ומדרדרת את המובטלים לחיים בעוני.
 
מקווים ומצפים לסיוע שלכן הלאה! תישארו איתנו.
 

הצטרפו למאבק >> שלחו מייל ישיר אל חברי הכנסת!

בסוף החודש מסתיים המתווה הנוכחי וכרגע התוכנית של הדרג המקצועי באוצר היא לקצץ את מענק ההסתגלות ולהפסיק אותו לגמרי מחודש ספטמבר.

חייבים לשכנע את חברי הכנסת להמשיך את המענק למפוטרים המבוגרים שעדיין לא חזרו לעבודה.

בתגובה להצעות שהועלו במשרדי הממשלה השונים לגבי המשך תשלום דמי האבטלה, גיבשנו יחד עם עשרות ארגונים חברתיים מתווה אלטרנטיבי לתמיכה במובטלים.

קראו עוד בעמוד הפרויקט >>

פניות רבות שהגיעו אלינו הצביעו על תקלות רבות בהעברת מענק הסתגלות מיוחד לבני 67 ומעלה.

על כן, פנינו אל מאיר שפיגלר, מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי, בבקשה לטיפולם המיידי בתיקון הליקויים שהצגתם בפנינו.

צפו במסמך הפנייה: פנייתנו בבקשה לטיפול בתקלות בהעברת מענק ההסתגלות לבני 67 ומעלה.

בתכנית המענקים החדשה שפרסם משרד האוצר, שכחו את המפוטרים המבוגרים – דווקא מי שהכי זקוקים למענק. אסור להשאיר אותם מאחור!
 
אנו מברכים על היענות שר האוצר ישראל כ"ץ לקריאה של הפעילים והארגונים החברתיים, בהם אנו ב-121, לא להפקיר את המפוטרים המבוגרים. ברכות גם למי שפעלו בעניין השרים איציק שמולי, מירב כהן ואופיר כץ.
 
כ-20,000 אזרחים בני 67 ומעלה, שפוטרו או הוצאו לחל"ת מעבודתם בעקבות נגיף הקורונה, יהיו זכאים למענק על שהותם באבטלה ממושכת.
 
אנו נמשיך ללוות את המפוטרים המבוגרים כדי לוודא שיקבלו סיוע כל עוד יהיה צורך.
 
נתקלתם בבעיות נוספות? פנו אלינו.
הצטרפו אל קבוצת הפייסבוק: מענק הסתגלות לבני 67 ומעלה
 

כבר חודשים, מאז פרוץ הקורונה, שאנחנו טוענים שמגיע למפוטרים בני ה-67 ומעלה פיצוי על אובדן העבודה שלהם, בדומה למפוטרים צעירים יותר.

היום, לאחר מאבק ממושך ולמעלה מ-3,000 מיילים ששלחתם – מאתמול להיום! – אל חברי ועדת הכספים, הם נענו והכניסו שינוי בחוק, כך שיוארך מענק ההסתגלות למפוטרים הוותיקים עד יוני 2021.

חברי ועדת הכספים, ובראשם ח"כ אופיר כץ וח"כ ינון אזולאי, עשו צדק עם המפוטרים הוותיקים.

אנו נמשיך ללוות את המפוטרים המבוגרים כדי לוודא שהפיצוי יימשך כל עוד יהיה צורך.

במה שונים בני 67 ומעלה מיתר העובדים במשק?
 
התכנית הכלכלית שהציגו רה"מ ושר האוצר, מפלה בצורה הבוטה ביותר את בני הגיל השלישי. בעוד שכלל המפוטרים, ביניהם גם מקבלי קצבאות, יזכו להארכת דמי אבטלה עד יוני 2021, הוחלט כי דווקא המבוגרים בני 67 יזכו למענקי הסתגלות עד סוף 2020 בלבד!
 
חייבים לתקן את העוול. אנו דורשים מהממשלה להאריך גם את מענק ההסתגלות עד יוני 2021.

הממשלה הוכיחה שכשהיא רוצה – היא יכולה להעביר חקיקה חברתית בזריזות מדהימה.

רק אתמול אישרה הממשלה להאריך את מענק ההסתגלות למפוטרים בני למעלה מ-67 עד אמצע אוגוסט והערב כבר אישרה הכנסת את החוק!

אנו שמחים ומתרגשים ששרי האוצר והרווחה, חיים כץ ואיציק שמולי, נענו לפניות של שותפנו בשטח ובארגונים ושלנו, ונתנו למפוטרים חודש וחצי לנשימה.

אומנם, אנו חושבים וביקשנו להאריך את המענק עד אחרי החגים, כדי לתת מעט שקט נפשי למפוטרים שגם ככה איבדו את כל עולמם, אך אנו סומכים על השרים שידעו להאריך את המענק לכל מי שלא יחזרו לעבודה גם אחרי אוגוסט.

כעת נדרש תיקון מהיר כדי להאריך את דמי האבטלה גם למפוטרים מקבלי הקצבאות.

מקומם – ראש הממשלה ושר האוצר החליטו להאריך את הזכאות לדמי אבטלה לצעירים, אך טרם האריכו את המענק למפוטרים המבוגרים לחודש זה.

למרות שמענק נוסף עבור חודש יוני למפוטרים בני למעלה מ-67 אושר על ידי שר האוצר בשבוע שעבר, הוא טרם נחקק.

אנו קוראים לממשלה לקדם את החקיקה ולאשר את מענק ההסתגלות לבני 67 ומעלה באופן מתמשך, ל-7 חודשים לפחות, בדומה לזכאות לדמי אבטלה.

חשוב להדגיש – מענק הסתגלות עבור חודש יוני אושר אבל טרם נחקק, אנו עוקבים כדי לוודא שייחקק בהקדם.

אנו קוראים לשר האוצר להבטיח בחקיקה את המענק לא רק ליוני, אלא באופן מתמשך, לשבעה חודשים לפחות, בדומה לזכאות לדמי אבטלה. אחרת הלחץ והדאגה יוסיפו לפגוע קשות בבריאות וביכולתם להתקיים בחודשי המיתון הבאים.

למאבק של גאיה ודליה והקריאה שלהן בהחדשות – N12 לפעול לתיקון העוול יש חלק גדול בהחלטה להאריך את המענק! נמשיך בכל הכוח ביחד עם כל הפעילים לדרוש צדק.

הצטרפו לתמיכה, המדינה חייבת לאפשר סיוע מתמשך!

בעוד שעובדים מתחת לגיל זה זכאים ל-7 חודשי דמי אבטלה, מענק ההסתגלות שאישרה הממשלה לבני 67 ומעלה אושר לתקופה של חודשיים וחצי בלבד, שהסתיימה במאי. אנחנו ממשיכים לקבל פניות רבות מאזרחים ותיקים שאין להם יכולת לשרוד את תקופת המשבר וגרוע מכך, אין צפי שיחזרו לעבודה.

הקשיבו לדליה ולגאיה שהתראיינו באומץ כדי לעורר את מקבלי ההחלטות לפעול. המדינה חייבת לאשר פיצויים שימשכו כל עוד יהיה צורך, כולל הארכת תקופה למי שישארו ללא עבודה אחרי המשבר. שר הרווחה, איציק שמולי והשרה לשוויון חברתי, מירב כהן כבר פועלים להאריך את תקופת המענק. שר האוצר ישראל כץ טרם התבטא בנושא.

עובדות ועובדים מעל גיל 67, שפוטרו או הוצאו לחל"ת, חייבים המשך סיוע כספי.

נכון לעכשיו עדיין אין יוזמה ממשלתית להארכת מענק ההסתגלות לבני 67 ומעלה, אחרי שבתחילת חודש יוני פקע תוקפן של תקנות שעת החירום. חייבים אתכן/ם כדי ללחוץ על מקבלי ההחלטות לפעול בנושא.

שלחנו היום, בשם שורה של ארגונים חברתיים, פנייה דחופה אל ח"כ חיים כץ, יו"ר ועדת העבודה והרווחה, וח"כ משה גפני, יו"ר ועדת הכספים, בבקשה לקיים דיון דחוף בנושא הארכת מענק ההסתגלות. אנחנו מבקשים מהמדינה ליזום חקיקה שתאפשר לקבל את המענק במשך שבעה חודשים (בדומה לדמי אבטלה) לכל עובד מעל גיל 67 שהוצא לחל"ת או פוטר מעבודתו בעקבות משבר הקורונה.

המדינה חייבת לתת פתרון למבוגרים שאיבדו את היכולת להתפרנס בכבוד. הצטרפו לתמיכה!

קראו: פנייתנו בבקשה לקיים דיון דחוף בנושא הארכת מענק ההסתגלות

אנחנו עומדים בפני פקיעת תוקפן של התקנות לשעת חירום, וארגונים חברתיים רבים, מוצפים בפניות מאנשים הזקוקים למענק כדי לשרוד, וחרדים מהיום שאחרי.

על אף ההקלה הנוכחית במגבלות, לרבים מהמפוטרים המבוגרים אין אפשרות לחזור לעבודה בגלל מצבים רפואיים נלווים המעמידים אותם בסיכון גבוה, או קיצוצים של מעסיקים עקב המצב הכלכלי הקשה. בנסיבות אלו, הפסקת המענק תהיה טעות חמורה, שתגבה מחיר אנושי כבד ותגרום לפגיעה נוספת בכלכלה.

פנינו בבקשה לקדם במהירות חקיקה לפיה המענק יינתן לשבעה חודשים, בדומה לדמי אבטלה, לכל עובד מעל גיל 67 שהוצא לחל"ת או פוטר מעבודתו בעקבות המשבר.

חקיקה כזו גם תצמצם את האפליה לטובת עובדים מתחת לגיל 67, הזכאים כיום לא רק לתקופה ארוכה יותר של דמי אבטלה, אלא גם לסכומים שבחלק מהמקרים גבוהים משמעותית מהמענק המקסימלי של 4,000 ש"ח.

קראו: פנייתנו לשרים להאריך את תקופת המענקים

 

הזעקה שלכם עובדת!!!

הממשלה החליטה ב-27.3.20 על סיוע למובטלים המבוגרים: מענק של עד 4,000 למובטלות ומובטלים מעל גיל 67. בזמן משבר – ברור שמדובר בסיוע חשוב, וצעד בכיוון הנכון, שלגמרי משקף את התגייסותכם המדהימה להפעלת לחץ על הממשלה בנושא. חוללתם שינוי!
 
אך אין די בכך, והמאבק נמשך! המענק עליו הוחלט הוא זמני, נמוך מדי, ומקוצץ עבור אלו שיש להם הכנסות מפנסיה. הסיוע חייב להימשך עד לחזרה לעבודה, ולמי שלא יוחזר לעבודה – יש להמשיך בתמיכה באופן מקביל לזכאות לדמי אבטלה.
 
אנו ממתינים לראות מה הממשלה תעשה בנושא, ואם יהיה צורך, נחזור יחד למאבק.
אנא תעקבו אחרינו בפייסבוק, כדי להתעדכן בזמן אמת. סומכים עליכם!

עבור חלק ניכר מהמפוטרים מעל גיל 67, העבודה הינה מקור המחייה והפרנסה העיקרי. ל-58% מהמבוגרים שעברו את גיל הפרישה אין כלל הכנסה מפנסיה. הכנסתם של רבים אחרים מפנסיה זעומה. במצב דברים זה, החל״ת הכפוי או הפיטורים משמעו פגיעה אנושה ומידית דווקא במי שעבדו ועובדים כל חייהם, ובמצב רגיש זה נלקחת מהם האפשרות לתנאי קיום מינימליים.

על הממשלה להבטיח פיצוי הוגן ומתמשך למפוטרים המבוגרים, בתנאים דומים לזכות לדמי אבטלה שניתנים לעובדים צעירים יותר.

פיצוי הוגן ייתן מענה לצרכיה המידיים של אוכלוסייה גדולה וימתן את המשבר בקרב בני הגיל השלישי, וגם ייתן תמריץ כלכלי מיידי למשק: מקבלי דמי האבטלה לא יקטינו את היקף הצריכה שלהם ובכך ישמרו הביקושים במשק.

קראו: פנייתנו לשרים לתת דמי אבטלה גם למבוגרים

פניותנו לממשלה

תקשורת

קמפיינים

*הקמפיין הסתיים בהצלחה*

שלחו לחברי הכנסת: תאריכו את הסיוע לבני 67 ומעלה!

חייבים לדאוג לרבבות המבוגרים שעדיין יושבים בבית: אנו דורשים להאריך את מענק ההסתגלות עד ששיעור האבטלה בקבוצת הגיל ובאזור המגורים של המובטל ירד מתחת ל-7.5%. למובטלים המבוגרים נדרש פתרון ארוך טווח כדי שיצליחו לחזור לעבודה.

*הקמפיין הסתיים בהצלחה*

שלחו לרוה״מ ולשרים: תנו דמי אבטלה למבוגרים שפוטרו

על הממשלה לקבוע תקנות לשעת חירום, שישהו את תקרת הגיל בחוק לביטוח לאומי, ויקנו לעובדים מעל גיל 67 את הזכות לדמי אבטלה בתנאים הזהים לאלו של עובדים צעירים יותר.

ארגונים שותפים

אתם הכוח שלנו לשנות!

דורשים סיוע מתמשך למפוטרים מעל גיל 67

איך את ואתה יכולים להפוך שותפים לשינוי?

התמיכה שלך מאפשרת לנו לגייס שותפים, לחקור ולפתח הצעות חקיקה ומדיניות, להעלות את המודעות הציבורית לנושאים שבהם הן עוסקות, ולשכנע את שרי הממשלה, חברי הכנסת והדרג המקצועי הבכיר לפעול לשינויים בסוגיות חברתיות רחבות – שינויים שישפרו לטובה את חייהם של מאות אלפי ישראלים ויבטיחו את עתידנו כחברה בעלת חוסן פנימי ולכידות, שמעניקה לפרט שוויון הזדמנויות ומחויבת לערכים הבסיסיים של צדק חברתי.

הצטרפו אלינו, ויחד נהפוך את המדינה שלנו למקום שטוב יותר לחיות בו – לכולם!

בחרו בסכום לתרומה חודשית מתחדשת