איך ישפיעו תקנות הפיקוח על הילדים שלנו?

שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

למה אנחנו לא שמחים בשעה שאחרים חוגגים את אישור תקנות חוק הפיקוח על מסגרות לפעוטות?
 
לתשובה יש שני חלקים: הראשון הוא המהות של מה שאושר, שסיכמתי אותה בוידאו למי שאין כוח לקרוא ארוך, ותכף יגיע ההסבר הארוך.
 
השני, ולא פחות חשוב, הוא הפגיעה של התקנות באפשרות לשינוי בהמשך. אומרים החוגגים: ״הנה התחלנו ותכף נמשיך״. אבל ההיסטוריה מלמדת שברגע שיש תקנות/חוק, אז מקבלי ההחלטות בממשלה ובכנסת אומרים: ״רגע, עכשיו העברנו תקנות, לוקח זמן להטמיע, בואו נראה איך זה משפיע״.
 
לכן, יהיה יותר קשה לגרום לשינוי, לשכנע את קובעי המדיניות בכלל להתייחס לנושא. אם הועדה לזכויות הילד לא היתה מאשרת את התקנות, תפוח האדמה הלוהט הזה היה מגיע לממשלה הבאה. ויש סיכוי לא רע שהיא היתה משקיעה יותר תקציב, כי (1) הנושא לא היה יורד מסדר היום ו(2) היא היתה זוכרת שבסיבוב הקודם הועדה לזכויות הילד לא אישרה תקציב מגוחך של 40 מיליון ש״ח לשנה להכל כולל הכל.
 
עכשיו זה לא יקרה. כפי שתיארה ללי דרעי, מנהלת קידום המדיניות והשותפויות שלנו, במאמר בישראל היום – היה ניתן לחכות עם התקנות ולהשקיע בינתיים בהכשרות אמיתיות למחנכות.

למה התקנות לא ישנו את המצב העגום ורק מעגנות אותו? הנה כמה דוגמאות:
 
1. כיום מחנכות-מטפלות אחראיות על כמות כפולה של ילדים מהתקן המקובל במדינות מפותחות. התקנות לא שינו את זה, רק עגנו מצב קיים. שזה אומר שבגילאי לידה עד 15 חודשים תהיה מחנכת על שישה ילדים; בגילאי 15 עד 24 חודשיםמחנכת על תשעה ילדים; בגילאים שמעל 24 חודשים: מחנכת על 11 ילדים.
 
2. עד היום לא היה תקן מחייב לצפיפות הפעוטות במעונות הפרטיים. התקנות קובעות שרק במעונות פרטיים חדשים שיוקמו, יהיה תקן של 2.2-2.8 מ"ר לפעוט, לפי שכבת הגיל. איך זה משנה את המצב של כל המעונות הקיימים?
 
3. הרוב המכריע של המחנכות בישראל מעולם לא השתתפו בהכשרה מקצועית. התקנות קובעות שהמחנכות יוכלו להשלים תוך חמש שנים הכשרה חינוכית שתתבסס על צפייה בסרטוני וידאו ולומדה. כל המומחים בתחום אומרים שזו לא הכשרה. והאמת שלא צריך להיות מומחה בתחום כדי לדעת את זה.
 
4. היום המחנכות מקבלות רק ארבע שעות הדרכה חודשיות במעונות המסובסדים, והמעונות הפרטיים לא מחויבים בהדרכה בכלל. התקנות קובעות שכל המעונות מחויבים בארבע שעות הדרכה חודשיות בלבד. נשמע לכם קצת? נכון!!! ותשמעו מה, גם אלו לא מובטחות כי לא הוקצה תקציב מספיק להבטיח זאת.
 
5. היום המעונות הלא מסובסדים אינם מחויבים בסטנדרט בטיחותי. התקנות קבעו מפרט בטיחות אחיד עבור כלל המעונות, המותאם לצרכי ההגנה על פעוטות. מי יאכוף את זה? כסף נוסף לפיקוח לא הובטח.
 
6. היום אין בקרת איכות על החינוך והטיפול בגילאי לידה עד שלוש. התקנות? אינן עוסקות בנושא זה בכלל.
 
אז לא נעים להשבית שמחות. אבל לפעמים פשוט מוכרחות.

לצערי, מקבלי ההחלטות במשרדי העבודה, האוצר והכנסת ניסו לנקות את מצפונם, אך המשך המצב הקשה במסגרות לפעוטות יהיה כעת רשום על שמם.
 
תודה גדולה לכן, שהתגייסתן ושלחתן מיילים לחברי הכנסת, כדי לנסות ולשפר את המצב. ביחד איתכם ועם השותפים המדהימים שלנו במטה ״בידיים טובות״ נמשיך עד לשינוי!
 
הצטרפו אלינו:
הורים ומחנכות למען חינוך לגילאי לידה עד שלוש

שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

אתם הכוח שלנו לשנות!

תמכו בשינוי שאנו מקדמים,
הצטרפו לקהילה של 121 וקחו חלק בעשייה משמעותית לתיקון חברתי:

הפרויקטים שלנו

איך את ואתה יכולים להפוך שותפים לשינוי?

התמיכה שלך מאפשרת לנו לגייס שותפים, לחקור ולפתח הצעות חקיקה ומדיניות, להעלות את המודעות הציבורית לנושאים שבהם הן עוסקות, ולשכנע את שרי הממשלה, חברי הכנסת והדרג המקצועי הבכיר לפעול לשינויים בסוגיות חברתיות רחבות – שינויים שישפרו לטובה את חייהם של מאות אלפי ישראלים ויבטיחו את עתידנו כחברה בעלת חוסן פנימי ולכידות, שמעניקה לפרט שוויון הזדמנויות ומחויבת לערכים הבסיסיים של צדק חברתי.

הצטרפו אלינו, ויחד נהפוך את המדינה שלנו למקום שטוב יותר לחיות בו – לכולם!

בחרו בסכום לתרומה חודשית מתחדשת

עוד עדכונים שיעניינו אותך...

תגובות