המסלול הירוק: מהפכה בעולם ההכשרות המקצועיות הממשלתיות

שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

המסלול הירוק, שהשיק בימים אלה האגף להכשרות מקצועיות במשרד העבודה, מאפשר למעסיקים ולגופי הכשרה לקבל מימון ממשלתי מלא להכשרות מקצועיות, שהם ייזמו ויקבעו את תוכניהן. בשותפות המקפצה, שפיתחה והציעה את המודל, מאמינים שמדובר במהפכה שתאפשר קורסים איכותיים ואופק תעסוקתי למשתתפים.

השותפים במטה המקפצה – המטה להשקעה במקצועות המחר – חברות עסקיות, ארגוני מעסיקים, ארגונים חברתיים, מוסדות חינוכיים ומומחים – פועלים בשנתיים האחרונות לקידום השקעה ממשלתית בפיתוח מיומנויות לעבודה. המקפצה הוקמה ביוזמת עמותת 121 – מנוע לשינוי חברתי, וחבריה פיתחו והגישו לממשלה הצעה לתוכנית לאומית להכשרות מקצועיות למובטלי הקורונה ועוד שורה של הצעות ומודלים ישימים לביצוע קורסים יחד עם מעסיקים.

אחד מהמודלים שפיתחו במקפצה וקודמו על ידי חבריה, הוא ״המסלול הירוק״, שיוצא כעת להפעלה. מדובר בכלי חדשני להתמודדות עם מורכבות עולם העבודה המשתנה, מאחר שהוא מעביר את היוזמה לקורס לשוק עצמו: מעסיקים וגופי ההכשרה יכולים כעת לעצב את הכשרת חלומותיהם ולקבל מימון ממשלתי לביצוע הקורס במהירות וביעילות.

מי יכול לקבל מימון לקורסי הכשרה?

כדי להגיש בקשה למימון קורס להכשרה מקצועית, נדרש שיתוף פעולה בין גוף הכשרה לבין מעסיק. מעסיק גם יכול להגיש בקשה באופן עצמאי, אם הוא יכול ומוכן לבצע את ההכשרה בעצמו, ולעמוד בכל התנאים הנדרשים הן מהמעסיק והן מגוף ההכשרה:

  • גוף ההכשרה יכול להיות כל אחד ממאות המוסדות המוכרים על ידי האגף כיום, או כל אחד מאלה המוכרים לצורכי הכשרות על ידי משרד או גוף ממשלתי אחר (כמו המוסד ביטוח לאומי, משרד הביטחון, משרד התיירות, משרד התחבורה או משרד העלייה והקליטה). בנוסף, גם גוף שלא קיבל מעולם הכרה מהממשלה יכול להגיש בקשה חד-פעמית למימון, כל עוד הוא עומד בתנאי יסוד מסוימים.
  • המעסיק יכול להיות מכל ענף שהוא ובכל גודל. התנאי היחיד הוא הצהרה שלפיה יש למעסיק או לקבוצת של כמה מעסיקים צורך במשרות בהיקף של לפחות 60% מהמשתתפים בקורס. במילים אחרות, לא נדרשת התחייבות השמה מראש, אלא המעסיק יוכל לבחור את עובדיו לפי שיקול דעתו. ההצהרה על הצורך בעובדים מוגשת באמצעות טופס של עמוד אחד, שבו יש צורך למלא רק תנאי הזדהות בסיסיים.

מה החדשנות במסלול הירוק?

במסגרת שיתוף הפעולה בין גוף ההכשרה והמעסיק ניתנה רמה חסרת תקדים של חופש פעולה, המאפשר חדשנות והתאמה לצורכי השוק. בין היתר, אין צורך להיצמד למקצועות המוכרים או תוכניות הלימוד של האגף להכשרות מקצועיות (למעט במקצועות שיש בהם שיקולי בטיחות או רישוי).

גם אם בוחרים להשתמש בתוכניות הלימוד של האגף, האפשרות לבצע שינויים והתאמות התרחבה באופן משמעותי, במיוחד בענפים שבהם יש שינוי טכנולוגי מתמשך. גם מבחינת היקף הקורס, קיימת גמישות ניכרת: ניתן לקבל מימון עבור קורס בכל היקף עד 800 שעות ושנה של למידה (קורסים בהיקף של פחות מ-100 שעות דורשים אישור מיוחד).

חידוש משמעותי נוסף הוא בתהליך האישור של הבקשה. בניגוד לשיטה המקובלת בקולות קוראים אחרים, הבקשות שיוגשו לא ידורגו או ינוקדו. במקום זאת, כל בקשה שתעמוד בתנאי הסף תאושר עד מיצוי התקציב.

כתוצאה מכך:

  • הפחתת בירוקרטיה – היקף החומרים שצריך להגיש מצומצם, וההגשה און ליין.
  • מסלול מהיר – האגף מתחייב לאשר או לדחות כל בקשה תוך 21 יום לכל היותר.
  • תקציב ידוע – המימון ניתן לפי תעריפים לשעת לימוד, המשתנים בהתאם לענף, ולכן תקציב הקורס ידוע מראש.

 

יתרונות מרכזיים:

  • מגישי הבקשה יכולים לדעת ברמה גבוהה של בטחון שהקורס שיוגש אכן ימומן.
  • הקורסים שנפתחים הם אלו שנדרשים ע"י השוק, ולא אלו שנבחרים ע"י פקידי ממשלה.
  • יש יתרון משמעותי לגופים שמכירים את השוק ויכולים לפעול בזריזות.

חשוב להדגיש שהקורסים פתוחים לא רק לבלתי מועסקים, אלא גם לעובדים לא מקצועיים שרוצים לרכוש מקצוע, או עובדים שמקצועם הפך ללא רלוונטי וזקוקים להסבה.

תקצוב המסלול

המסלול מתוקצב ל-2021 ב-22 מיליון ש״ח, שע״פ ההערכה, יאפשרו הכשרה של כאלף משתתפים בלבד.

שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

אתם הכוח שלנו לשנות!

תמכו בשינוי שאנו מקדמים,
הצטרפו לקהילה של 121 וקחו חלק בעשייה משמעותית לתיקון חברתי:

הפרויקטים שלנו

איך את ואתה יכולים להפוך שותפים לשינוי?

התמיכה שלך מאפשרת לנו לגייס שותפים, לחקור ולפתח הצעות חקיקה ומדיניות, להעלות את המודעות הציבורית לנושאים שבהם הן עוסקות, ולשכנע את שרי הממשלה, חברי הכנסת והדרג המקצועי הבכיר לפעול לשינויים בסוגיות חברתיות רחבות – שינויים שישפרו לטובה את חייהם של מאות אלפי ישראלים ויבטיחו את עתידנו כחברה בעלת חוסן פנימי ולכידות, שמעניקה לפרט שוויון הזדמנויות ומחויבת לערכים הבסיסיים של צדק חברתי.

הצטרפו אלינו, ויחד נהפוך את המדינה שלנו למקום שטוב יותר לחיות בו – לכולם!

בחרו בסכום לתרומה חודשית מתחדשת

עוד עדכונים שיעניינו אותך...

תגובות