10,000 מחנכות לגיל הרך יוכשרו השנה במימון הממשלה

שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

התרגשנו ושמחנו לשמוע השבוע בוועדת החינוך של הכנסת את הבטחת משרד החינוך כי עוד השנה יוכשרו 10,000 נשות צוות העובדות במסגרות לגיל הרך לתפקידן המאתגר. על רקע המשבר הקשה במסגרות אלה, זו הייתה בשורה משמעותית המצביעה על האופק.

המצוקה של מעונות היום, הן המסובסדים והן הפרטיים, בשל המחסור המשווע בכוח אדם – קשה ומטרידה.

לאחר שנתיים של קורונה, הצוותים שחוקים לחלוטין ורבות מהמחנכות-מטפלות עזבו את המקצוע. הפגיעה בפעוטות ישירה: לרבים מהם אין מקום במעונות, ואחרים נאלצו – ועדיין נאלצים – להישאר עוד ועוד בבית, כי המסגרות הושבתו עקב מחלת נשות הצוות או פעוטות אחרים.

המשבר הזה חייב להיחשב כמצב חירום לאומי ולקבל את ההתייחסות הנדרשת מהממשלה.

כפי שמערכת הבריאות קיבלה חיזוק משמעותי בתקציבים ובתקנים, כך חייבת הממשלה לחזק גם את מערכת החינוך בכלל, ואת החינוך לגיל הרך בפרט.
 
העובדה שהפעוטות אינם יכולים לבטא את מצוקתם במילים, לא צריכה להשכיח את מה שהוכיחו מחקרים כבר מזמן: הגיל הרך הוא הרגיש והקריטי ביותר להתפתחותו של האדם בכל ההיבטים.

אם רמת הסבל של כולנו עלתה בעקבות משבר הקורונה, ואנו רואים לנגד עינינו את הבעיות הנפשיות והתפקודיות של הילדים והנוער, אי אפשר לעצום עיניים מול סבלם של הפעוטות.

טוב עשתה הממשלה החדשה שהעבירה את האחריות לחינוך לגיל הרך למשרד החינוך.

זהו מהפך היסטורי חשוב, אמיץ ומעורר תקווה. אך עם האחריות צריכים לבוא גם התגייסות ותקציבים. המחסור האדיר במחנכות-מטפלות מצדיק התייחסות ממשלתית אחרת לתחום והזרמת תקציבים, כדי שלכל המשפחות שמעוניינות בכך יהיו מסגרות לגילאי לידה עד שלוש.

בשותפות "בידיים טובות – המטה להשקעה בגיל הרך", שאת הקמתה יזמנו לפני שנתיים, התרענו כבר מתחילת הדרך על המחסור בנשות חינוך לגיל הרך.

הצגנו בפני מקבלי ההחלטות את הנתונים שאספנו, שמוכיחים כי זו הפרופסיה הפגיעה ביותר בתחום החינוך, ולו בשל העובדה ש-80% מהעובדות במעונות לא עברו אפילו יום הכשרה אחד לתפקידן המאתגר. 

ההצעה המפורטת שגיבשנו להשקעה בהכשרת נשות החינוך לגיל הרך אומצה בימים אלה על ידי משרד החינוך, והשבוע התבשרנו שעוד השנה יעברו 10,000 מהן הכשרת ״חינוך-טיפול״ של 220 שעות במימון מלא של המדינה.

היקף זה הוא פי שבע (!) מהיקף המשתתפות השנתי בהכשרות בכלל (גם במימון פרטי) בכל אחת מהשנים האחרונות. 

גם מודל ההכשרה עומד להשתנות: ההכשרות ייערכו על ידי מוסדות אקדמיים המומחים לחינוך לגיל הרך, בשיתוף עם מפעילי המסגרות, וישתתפו בהן מחנכות מהמעונות המסובסדים והפרטיים כאחד.

נשות הצוותים יתוגמלו על השעות שיקדישו לקורסים. בכדי להבטיח למידה אפקטיבית, חשוב במיוחד שהתקצוב הממשלתי יאפשר גם קורסים בקבוצות קטנות והוראה ברמה גבוהה.

על מנת להבטיח פתרון למשבר החינוך לגיל הרך ולקדם חזון רחב לחינוך הפעוטות, נקיים בשבוע הבא כנס חשוב שכותרתו: ״לראות את הנולד״.

שרת החינוך ומשפיעות ומשפיעים רבים בתחום יתכנסו ליום של שיחות עומק על עתיד מדיניות החינוך לגיל הרך. הכנס נערך ביוזמת מכללת אורנים, 121 וכל חברי שותפות ״בידיים טובות״, ובתמיכת קרן ברכה ומכון מנדל, וכולנו מצפים כי מהדיונים יעלו בשורות משמעותיות.

הצטרפו אלינו >> קחו חלק פעיל בשינוי

שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

אתם הכוח שלנו לשנות!

תמכו בשינוי שאנו מקדמים,
הצטרפו לקהילה של 121 וקחו חלק בעשייה משמעותית לתיקון חברתי:

הפרויקטים שלנו

איך את ואתה יכולים להפוך שותפים לשינוי?

התמיכה שלך מאפשרת לנו לגייס שותפים, לחקור ולפתח הצעות חקיקה ומדיניות, להעלות את המודעות הציבורית לנושאים שבהם הן עוסקות, ולשכנע את שרי הממשלה, חברי הכנסת והדרג המקצועי הבכיר לפעול לשינויים בסוגיות חברתיות רחבות – שינויים שישפרו לטובה את חייהם של מאות אלפי ישראלים ויבטיחו את עתידנו כחברה בעלת חוסן פנימי ולכידות, שמעניקה לפרט שוויון הזדמנויות ומחויבת לערכים הבסיסיים של צדק חברתי.

הצטרפו אלינו, ויחד נהפוך את המדינה שלנו למקום שטוב יותר לחיות בו – לכולם!

בחרו בסכום לתרומה חודשית מתחדשת

עוד עדכונים שיעניינו אותך...

תגובות