קצבת נכות 2009-2019: המאבק עוד לא הצליח

שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

המאבק על העלאת קצבאות הנכות הביא בשנים האחרונות לסגירות כבישים ונחל הצלחה תקשורתית, כשבמרכזו הדרישה להעלאת הקצבה לפחות לרמת שכר המינימום (עומד היום על 5,300 ש"ח). המאבק טרם השיג את היעדו, אך בכל זאת נחל הצלחה מסויימת.

ניתן לראות זאת בשינוי שעברה קצבת הנכות במהלך העשור האחרון. בתחילתו, עמדה הקצבה על 2,160 ש"ח, ועד 2018 היא גדלה בקצב איטי ביותר עד לרמה של 2,350 ש"ח. השחיקה המתמשכת בקצבה חסכה למדינה כסף רב: למרות הגידול המשמעותי במספר מקבלי הקצבאות, הוצאות הביטוח לאומי בתחום הנכות נשארו יציבות, כאחוז מהתמ"ג. עם זאת, ב-2018 חל שינוי: בעקבות המאבק, הועלתה הקצבה ב-40%, והיא עומדת כיום על קצת יותר מ-3,300 ש"ח.

הממשלה הבטיחה בזמנו שיהיו "פעימות" נוספות שיגדילו בהדרגה את הקצבה, אך אלו לא התממשו, בין היתר עקב הקיפאון הכללי בממשלה עקב הבחירות החוזרות ונשנות. בשלב זה, השוואת קצבת הנכות לשכר המינימום עדיין נראית די רחוקה.

לגובה קצבת הנכות יש השפעה על קבוצה ניכרת של אנשים. כיום, מקבלים אותה קצת יותר מרבע מיליון אנשים, גידול של 30% תוך עשור – מהיר בהרבה מקצב הגידול של אוכלוסיית המדינה. מדובר כמעט באחד מכל עשרים אנשים בגילאי הזכאות לקצבה (18-64). לרבים נוספים, כמובן, יש מוגבלות שאינה מוכרת ע"י המדינה כחמורה מספיק להצדיק תשלום קצבה.

החדשות הטובות הן שמקבלי הקצבה אינם סובלים מעוני בשיעור גבוה יותר מכלל האוכלוסייה, וכך היה גם לפני ההעלאה המשמעותית לפני שנתיים. זה לא בזכות הכנסות מעבודה: רק אחד מכל חמישה מהם מועסק, כשליש משיעור התעסוקה הכולל. אלו שעובדים מרוויחים רק 30% מהשכר הממוצע. סביר להניח כי רבים מצליחים להיחלץ מעוני בזכות קצבאות מוגדלות שחלקם זכאים להם, ובזכות הכנסה של בני משפחה. כאן צריך לסייג: קו העוני נמדד לפי גובה ההכנסה המשפחתית. יתכן מאד שבמשפחות של מקבלי הקצבה יש הוצאות נוספות שנגרמות כתוצאה מהנכות וגורמות למצב כלכלי קשה, אך זה אינו נמדד.

בהסתכלות קדימה, לצד הדיון הציבורי בגובה הקצבה, חשוב להעלות לדיון גם את התמיכה והתמריצים באנשים עם מוגבלות שיוצאים לעבודה. ב-2009, אימצה הכנסת את "חוק לרון", שתוכנן לצמצם משמעותית את הפגיעה הכספית במקבלי קצבה שיצאו לעבודה אלא שהחוק לא הביא לגידול משמעותי בשיעור המועסקים בקרב מקבלי הקצבה. ככל הנראה, גרמו לכך היבטים שונים ביישום החוק וחסמים נוספים בשוק התעסוקה. לכן, חשוב יהיה למצוא פתרון גם לעניין חשוב זה. 

מפלגות רבות הבטיחו בכל קמפייני הבחירות של 2019-2020 שהם יעלו את קצבאת הנכות – ראו בניתוח שלנו של הבטחות הבחירות החברתיות. מה מזה יקרה אחרי שסוף סוף תוקם ממשלה? להערכתנו, הרבה תלוי דווקא בחידוש הלחץ הציבורי בנושא, ולאו דווקא בהרכב הקואליציה.

שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

אתם הכוח שלנו לשנות!

תמכו בשינוי שאנו מקדמים,
הצטרפו לקהילה של 121 וקחו חלק בעשייה משמעותית לתיקון חברתי:

הפרויקטים שלנו

קורס מכללת גל - אתר המקפצה
פרויקט תעסוקה בגיל השלישי 121 מנוע לשינוי חברתי
ילדים בגילאי לידה עד שלוש בגן

תרומה ל-121 משמעה השקעה אישית שלך בעתיד המדינה ובתשתיות החברתיות שלה.

תעסוקה, בריאות, חינוך, דיור ורווחה הן התשתיות החברתיות של המדינה. חיזוק משמעותי שלהן יושג באמצעות שורה ארוכה של חוקים וצעדים ממשלתיים. כדי להניע החלטות אלה, דרוש גוף מקצועי שמתמחה ביצירת מהלכים אסטרטגיים ולחץ ציבורי משמעותי על הממשלה והכנסת.

כאן אנחנו נכנסים לתמונה! התרומות שלכם מאפשרות לנו לגייס שותפים, לחקור ולפתח הצעות מדיניות ולשכנע מקבלי ההחלטות לפעול בשורה של יעדים חברתיים, שישנו את החיים של מאות אלפים.

עשוי לעניין אותך...

תגובות