התקציב עבר. איך זה ישפיע על החיים שלנו?

שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

יקרות ויקרים,

עצם שובו של התקציב לחיינו הוא בשורה משמחת ותחושה של חזרה לנורמליות. אולם, האם יש בו בשורה חברתית? לצערנו, הממשלה החדשה בחרה במעט מדי רפורמות חברתיות.

זה הרגע לסכם ולהבין איפה אנו עומדים ומה מוטל עלינו לעשות כדי שבתקציב הבא, ואולי עוד לפניו, תבצע הממשלה מהלכים חברתיים משמעותיים.

ממרס 2020, פרוץ הקורונה, דרשנו מהממשלה לקדם פתרונות שיסייעו למפוטרים מכל שכבות האוכלוסייה: תמיכה במפוטרים בני 67 ומעלה, דמי אבטלה מלאים למפוטרים מקבלי קצבאות קיום, ביטול הקיזוז 30% מדמי האבטלה למשתתפים בקורסי הכשרה מקצועית, והשקעה מסיבית בהכשרות והסבות מקצועיות.

היו לנו הישגים חשובים:

  • כ-40,000 מובטלים מקבלי קצבאות קיבלו דמי אבטלה מלאים בהיקף של 700 מיליון שקלים, בזכות השעיית האיסור על כפל קצבאות.
     
  • כ-70,000 מפוטרים בני 67 ומעלה קיבלו מענקי הסתגלות בהיקף מצטבר של 1.5 מיליארד שקלים.
     
  • הממשלה אימצה מודלים שפיתחנו להכשרות מקצועיות איכותיות במימון המדינה.
     
  • הוקצה תקציב תקדימי של 1.5 מיליארד שקלים להכשרות מקצועיות. 
     
  • המשתתפים בהכשרות מקצועיות מקבלים דמי אבטלה מלאים עד דצמבר 2021.

לקראת סיום החל״ת התאגדנו עשרות ארגונים חברתיים, המייצגים אוכלוסיות מגוונות, והקמנו את "המטה לקידום תעסוקתי". יחד גיבשנו והצענו לממשלה מתווה למדיניות תעסוקה חברתית, שתייצר תמריצים מיידיים לחזרה לעבודה למי שיכול ותבטיח סיוע ליצירת אופק תעסוקתי למי שזקוק. לצערנו, הממשלה לא אימצה את הצעתנו ואת דרישתנו להארכת מענק ההסתגלות ולביטול קבוע של האיסור על כפל קצבאות.
 
מה שכן התקבל בתקציב החדש הוא הצעה שפיתחנו עוד טרם הקורונה יחד עם עמותת ״והדרת – הכוח השלישי״ להעלאת רף השכר של עובדים אחרי גיל הפרישה, לפני שמקזזים להם את קצבת הזקנה. בחוק שעבר כעת הועלה הרף ל-6,750 שקל לחודש ב-2022 ול-7,750 שקל לחודש ב-2023.
 
אנו מקווים שהתיקון הזה יסייע למי שיכולים ורוצים או צריכים לעבוד אחרי גיל הפרישה! נמשיך להיאבק על הפסקת הקיזוז באופן מוחלט, ולכל הפחות על העלאת הרף לשכר הממוצע במשק.

תודה גדולה לשותפינו

אנו מודים למאות המתנדבים שפנו אלינו בעקבות הפרסומים וממשיכים לסייע לנו להעלות את המודעות הציבורית לבעיות הקשות בשטח. החשיפה התקשורתית אינה קלה, אך היא כלי חשוב בתהליך. רוב הכתבות שקידמנו גרמו לשרי הממשלה להגיב מיד ולהצהיר שיטפלו בבעיה, וכך היה.
 
תודה גדולה גם לארגונים השותפים ב״מטה לקידום תעסוקתי״, שסייעו והשתתפו בדיונים ובניסוח ההצעות שהוגשו לממשלה לאורך החודשים האחרונים.

מה הלאה?
 
נכון, היו לנו הישגים חשובים, אך מאות אלפי אזרחיות ואזרחים עדיין לא התאוששו ממשבר הקורונה. האתגרים האמיתיים של הממשלה יהיו הטיפול בעוני וצמצום הפערים החברתיים שהחריפו בעקבותיו.

  • נמשיך לדרוש מהממשלה להשקיע ביצירת מקומות עבודה ובהרבה יותר הכשרות מקצועיות ותוכניות תעסוקה, כמו גם במנגנון נכון יותר לדמי קיום בזמן הכשרות.
     
  • נמשיך לדרוש פתרון ארוך טווח עבור המפוטרים המבוגרים. למעלה מ-19,000 בני 67 ומעלה טרם מצאו תעסוקה. לרובם המכריע אין הכנסה נוספת מלבד קצבת הזקנה, והמשמעות היא דחיקתם לחיי עוני ומצוקה.
     
  • נמשיך לדרוש את תיקון העיוות בחוק הביטוח הלאומי, שמונע מממפוטרים מקבלי קצבאות קיום לקבל אבטלה מלאים. עיוות זה תוקן, כאמור, זמנית בשיא הקורונה, אך הוראת השעה תפקע בסוף 2021.
     
  • נמשיך לדרוש דמי אבטלה מלאים למשתתפים בהכשרה מקצועית. יש לבטל באופן קבוע את הקיזוז של 30% מדמי האבטלה למשתתפים בקורסי הכשרה. השהיית הקיזוז תסתיים בסוף 2021.
     
  • נמשיך לפעול לאיתור מקורות מימון כדי להוביל מהלך ארוך טווח לקידום העלאת קצבת הזקנה.

אנחנו זקוקים למתנדבים נוספים כדי להצליח!

רוצים לקחת חלק בפעילות? מוכנים להתראיין לתקשורת? להגיע לדיונים בכנסת?

פנו אלינו לטלפון מס' 03-3810121 או למייל: [email protected]

זקוקים לסיוע פרטני?

יחד עם הארגונים השותפים ב"מטה לקידום תעסוקתי", ריכזנו עבורכם פרטי קשר ישירים לארגוני סיוע ומיצוי זכויות >> צפו בעמוד לפרטים נוספים

הניתוח החברתי המלא של תקציב המדינה

ואם מעניין אתכם ניתוח מקיף של ההחלטות החברתיות בתקציב שעבר, אתם מוזמנים לקרוא מאמר מסכם על הבשורות והבעיות החברתיות בתקציב, שכתבה טלי ניר, מנכ״לית 121.

שלכם, 

שניר, רוני, חן, חמוטל, ליאת, רועי וטלי

שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

אתם הכוח שלנו לשנות!

תמכו בשינוי שאנו מקדמים,
הצטרפו לקהילה של 121 וקחו חלק בעשייה משמעותית לתיקון חברתי:

הפרויקטים שלנו

איך את ואתה יכולים להפוך שותפים לשינוי?

התמיכה שלך מאפשרת לנו לגייס שותפים, לחקור ולפתח הצעות חקיקה ומדיניות, להעלות את המודעות הציבורית לנושאים שבהם הן עוסקות, ולשכנע את שרי הממשלה, חברי הכנסת והדרג המקצועי הבכיר לפעול לשינויים בסוגיות חברתיות רחבות – שינויים שישפרו לטובה את חייהם של מאות אלפי ישראלים ויבטיחו את עתידנו כחברה בעלת חוסן פנימי ולכידות, שמעניקה לפרט שוויון הזדמנויות ומחויבת לערכים הבסיסיים של צדק חברתי.

הצטרפו אלינו, ויחד נהפוך את המדינה שלנו למקום שטוב יותר לחיות בו – לכולם!

בחרו בסכום לתרומה חודשית מתחדשת

עוד עדכונים שיעניינו אותך...

תגובות