התקדמות חשובה: הממשלה תגבש מודל העסקה גמישה ופתרון לעובדים השעתיים שנפגעו בעקבות המלחמה

שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

בדיון שיזמנו בוועדת העבודה בכנסת: הממשלה תגבש מודל להעסקה גמישה. יו״ר הוועדה, ח״כ ישראל אייכלר, קיבל את הצעת משרד הכלכלה לרכז את קידום הנושא בשולחן עגול של מעסיקים, עובדים והמדינה. בתוך 30 יום משרד האוצר נדרש להציג מסקנות בנושא, וכן בעניין סיוע לעובדים שעתיים, שנפגעו תעסוקתית בעקבות המלחמה.

התקדמות חשובה - מודל העסקה גמישה ופתרון לעובדים השעתיים

בדיון שהתקיים השבוע בוועדת העבודה והרווחה, ישראל אייכלר, יו"ר הוועדה דרש ממשרדי הממשלה: החליטו על מדיניות המשך החל"ת וגבשו מענה לתעסוקה גמישה. 

מימדי האבטלה והמשבר הכלכלי מחייבים את הממשלה לקדם תמריצים כדי להחזיר את המשק לפעילות, גם למי שיכול לחזור רק חלקית.

הגענו השבוע, ביום שני, לדיון חשוב שיזמנו בוועדת העבודה, בנושא הסדרי חל"ת וחל"ת גמיש לעובדים במלחמת "חרבות ברזל”, בשם 50 ארגונים חברתיים ועסקיים שרואים את המצב בשטח של כלל העובדים שנפגעו תעסוקתית מהמלחמה.

בתחילת הדיון ביקש יו"ר הוועדה, ח"כ ישראל אייכלר, לקבל נתונים אודות מספר העובדים שהוצאו לחל"ת מאז פרוץ המלחמה ואת עלויות דמי האבטלה שושלמו בתקופה זו ביחס לשנה שעברה. על פי נתוני משרד האוצר 137,419 אנשים שהו בחל"ת מאז פרוץ המלחמה.

נציגת משרד האוצר שמתנגדת להארכת ההקלות התייחסה לדברים: "על פי מצב המשק אין הצדקה להארכת תנאי החל"ת המשופרים למי שיוצאו לחל"ת בינואר. מענים יגבושו עבור מפונים, משרתי מילואים ובני זוגם שמיצו את זכאותם לדמי אבטלה; על האפשרות לחל"ת גמיש אמרה נציגת המשרד כי: "הפתרון נשקל, אולם בקורונה נמצא ע"י ה-OECD שמה העלה את מספר העובדים שהוצאו לחל"ת".

עו"ד טלי ניר, מנכ"לית עמותת 121 אמרה בדיון: "היום אין ספק כשרואים את מימדי האבטלה והמשבר הכלכלי: נדרש תמריץ לחזור לפעילות, למי שיכול לחזור רק חלקית. זה קריטי ודחוף כי זה יניע את גלגלי המשק, ישמר יחסי עובד מעביד, ויחסוך כסף למדינה. כיום ישנם כ-113,000 עובדים בחל"ת שטרם חזרו לעבודה (שאר דורשי העבודה הינם מפוטרים). אם רק 20% מהעובדים המושבתים יוחזרו מחל"ת למשרה חלקית, חודשיים מוקדם יותר מכפי שהיו מוחזרים ללא השיפוי הממשלתי, החיסכון הכולל למדינה יעמוד על כ-147 מיליון ₪. מועסק ממוצע בחל”ת, שיוחזר לעבודה בחצי משרה – יחסוך למדינה 3,250 ₪ בחודש."

נועה שוקרון, רכזת תעסוקה באגף התקציבים התייחסה ראשית לדרישה להאריך את תנאי החל"ת המיוחדים: "על פי נתוני האשראי של השבועות האחרונים יש עלייה בהוצאות ביחס לתקופה המקבילה אשתקד ויש גם ירידה דרסטית בהיקף היוצאים לחל"ת ועלייה בהיקף החוזרים. כל אלה מצביעים על התאוששות שלא מצדיקה תנאים מועדפים למי שיוצא לחל"ת בינואר, מתוך הנחה שעסק שנפגע כבר הוציא את העובדים באוקטובר- נובמבר".

לגבי הארכה של הזכאות לדמי אבטלה אמרה: "בקורונה המדינה רצתה לעודד אנשים להיות בבית ולכן האריכה את הזכאות, לדעתנו יותר מידי, באופן שהקשה לאחר מכן להחזיר את העובדים. עכשיו יש ענפים שמשוועים לידיים עובדות וצריך תמריצים שיחזירו אנשים לשוק העבודה. לכן לא צריך לייצר מדיניות שמתמצת את הפרט לא לחפש עבודה. אנחנו כן מזהים אוכלוסיות שיש לבחון עבורן מענים, בהם מפונים, משרתי המילואים, בני ובנות זוגם ונעשית לשם כך עבודה בימים אלה".

באשר לאפשרות של חל"ת גמיש אמרה: "מדובר בפתרון שבהחלט נשקל, גם בתקופת הקורונה, אולם במחקר שעשה ב-OECD נמצא שמדינות הפעילו חל"ת גמיש לא הורידו את מספר העובדים שהוצאו לחל"ת, אלא להיפך, בפועל עובדים נוספים הוצאו לחל"ת חלקי ולכן בפועל זה דווקא העלה ולא הוריד את ההוצאה הציבורית. בנוסף, עובד שנמצא בחל"ת מלא פנוי לחפש עבודה אחרת בענף אחר. בענפים כמו תיירות או פנאי, שהירידה בפעילות בהם ככל הנראה תימשך הדבר הנכון ברמה המשקית היא כן להסיט את העובדים האלה לענפים אחרים שזקוקים להם".

בתום הדיון אמר יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר: "משרדי הממשלה צריכים להחליט מיד על מדיניות המשך החל"ת, לפחות לינואר ופברואר. לגבי הנושא של חל"ת גמיש, אני מציע לאמץ את המונח 'תעסוקה גמישה' ולקיים שולחנות עגולים של משרדי הממשלה עם המעסיקים ונציגי הענפים, כדי לאפשר לאנשים לחזור לעבוד, וגם לתת את הדעת לפי אזורים שונים. אנחנו מבקשים לקבל בתוך חודש דיווח על האפשרויות שגובשו. בנוסף, הוועדה ממתינה לקבל בהקדם את הפתרונות המתגבשים עבור המפונים, משרתי המילואים ובני זוגם שמיצו את זכאותם לדמי אבטלה".

צפו: טלי ניר, מנכ"לית עמותת 121, ועדת העבודה והרווחה | 1.1.24

שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

אתם הכוח שלנו לשנות!

תמכו בשינוי שאנו מקדמים,
הצטרפו לקהילה של 121 וקחו חלק בעשייה משמעותית לתיקון חברתי:

הפרויקטים שלנו

איך את ואתה יכולים להפוך שותפים לשינוי?

התמיכה שלך מאפשרת לנו לגייס שותפים, לחקור ולפתח הצעות חקיקה ומדיניות, להעלות את המודעות הציבורית לנושאים שבהם הן עוסקות, ולשכנע את שרי הממשלה, חברי הכנסת והדרג המקצועי הבכיר לפעול לשינויים בסוגיות חברתיות רחבות – שינויים שישפרו לטובה את חייהם של מאות אלפי ישראלים ויבטיחו את עתידנו כחברה בעלת חוסן פנימי ולכידות, שמעניקה לפרט שוויון הזדמנויות ומחויבת לערכים הבסיסיים של צדק חברתי.

הצטרפו אלינו, ויחד נהפוך את המדינה שלנו למקום שטוב יותר לחיות בו – לכולם!

בחרו בסכום לתרומה חודשית מתחדשת